Belgiska brygder hem till dörren

Robert Lagerström
- lör, 2016-04-09 13:20

Konceptet är busenkelt. En låda med tolv storflaskor öl, två av varje sort, skickas till prenumeranterna varje kvartal. Och det är inte vilka öl som helst. I Belgoklubbens kartonger finns enbart exklusiva belgiska brygder.

Grundtanken är lika enkel som genial. Man bildar en klubb och importerar öl, packar dem i kartonger som skickas till medlemmarna fyra gånger om året. Ölen väljs ut med omsorg och många är svåra att få tag på.

- Vi trodde att Belgoklubben skulle vara en slags hobby vid sidan om. Och tänkte att om vi kommer upp i 500 medlemmar till julen 2015 är det fantastiskt. Men då visade det sig att vi hade fyra gånger så många. Helt otroligt! utbrister Henrik Levy på kontoret i Stockholm.

Tillsammans med Björn Adolfsson drog han igång Belgoklubben i början av 2013. Båda arbetade inom musikindustrin, uppskattade bra öl och ville gärna satsa på nya projekt.

- Inspirationen kom från vinvärlden. Från början hade vi en idé om att sätta ihop lådor med svenska produkter men det var besvärligt. Systembolagets regler var krångliga, det var lättare att privatimportera utländska öl och ha en klubb, konstaterar Henrik.

Att fokus kom att hamna på just Belgien var dock ingen slump.

- Belgisk öl låg oss varmt om hjärtat. Det är ett litet land med många bryggerier som gör fantastisk öl. De har en enorm bredd och en fri och konstnärlig syn på drycken. 

För att få hjälp med urvalet av ölen tog Henrik och Björn kontakt med Jens Skrubbe, en kännare av belgiska brygder. Eller rättare sagt - duon stegade in på Jens arbetsplats och krävde att han skulle bli deras ölexpert. Det blev han.

Premiärlådan skickades ut lagom till midsommaren 2013. Och det är just de fyra årstiderna som gäller för leveranserna, närmare bestämt påsk, midsommar, höst och jul. Självfallet är dryckerna anpassade efter säsongen med tyngre och mörkare sorter i slutet av året.

Med ölen följer en personligt hållen broschyr med presentationer av brygderna samt olika matrecept att använda dem i. Prenumeranterna har dock ingen aning om vad lådorna innehåller förrän ganska nära inpå utskicken. 

Bland höjdpunkterna hittills finns Celis White och Malheur Extra Brut, Charbon och Straffe Hendrik Quadrupel. Flera av ölen har tappats enkom för Belgoklubben, vissa för första gången på storflaska. Eftersom det ska tas fram 4 000 flaskor av varje sort har Belgoklubben blivit en aktör att räkna med.

- Vi åker till Belgien ganska ofta. Det är kul att träffa bryggarna och prata, titta och smaka. Det belgiska affärsklimatet lägger stor vikt vid det personliga mötet vilket passar oss bra. Vi är även med på de viktigaste festivalerna där nere, berättar Henrik Levy och avslutar:

- Vi vill få svenskarna att förstå att öl kan användas på ett annat sätt än att dricka en kall lager i bastun. När man öppnar en storflaska kvalitetsöl och ställer på bordet ingår den i ett socialt sammanhang. Man delar den med andra och njuter tillsammans.

Så är det också vanligt att Belgoklubbens brygder, och även lådor, delas mellan flera personer.