Mariestad

Mariestad - Den är bra!

Det är något som många pilsnergubbar på krogen motiverar sitt val av öl med. Hur kommer det sig att Mariestad anses som ett finöl av medelsvensson? Har aldrig hört en ölfrämjare nämna den som ett bra öl.
Mariestad ligger nästan alltid topp 3 på systembolagets försäljningslista trots att den är mycket dyrare än andra öl på listan.
När man frågar den typiske Mariestad-drickaren varför han väljer Mariestad så får man till svar: Den är bra. Men jag har aldrig fått en motivering till varför de tycker den är bra. De har ingen aning om det är beskan, sötman eller brödigheten som är avgörande för att den är just bra.
De skulle nog inte heller kunna plocka den i ett blindtest mot andra lageröl på burk. Känner någon till historien bakom Mariestad? Finns det någon briljant PR-kampanj bakom den som gör att alla tycker den är bra?

Själv kan jag nämligen inte påstå att jag tycker att Mariestad är bättre än t ex Pripps blå eller Falcon export. Någon främjare som säger emot?

Ja, det finns en briljant PR-kampanj bakom Mariestad: Den går ut på att ge ett intryck av att det är en helt vanlig öl som är lite elegantare, lite finare än de andra.

Ja, fast det känns som att det är de sista 3 åren de börjat med TV-reklam (med diverse kändisar). Ölet har varit populärt under en längre tid så frågan är hur de startade detta rykte?

Jag tror att man från början spelade på folks nyfikenhet på nya bryggerier: lilla Mariestads Bryggeri låter ju mycket mera kvalitet än stora Spendrups eller Carlsberg. Carlsberg försöker ju med samma trick med nedlagda Eriksbergs Bryggeri. Jag träffar ofta folk som inte har en susning om att Mariestads är Spendrups. Dom tror helt enkelt att dom dricker en mikrobrygd...

Även Norrlands säljs med mördande reklam.

--
Thomas Nilsson

Enligt vad jag har förstått är det som skiljer Mariestads från flertalet övriga Spendrupsprodukter etiketten och priset. Dvs., samma öl men med premiumprissättning.

Maristads är inget annat än en något bättre standardlager.men ingen
höjdaröl som man springer benen efter. Den duger som törstsläckare till en kryddstak korv.
Det finns dock en annan variant av ölet nämligen Mariestads Prima Lager som är något bättre än standarden men c:a 2 kr dyrare.

Sven-David
Lund

Du skriver "något bättre standardlager". Vad menar du med något bättre och vad är det som gör Mariestad just något bättre än andra standardlager?

Den smakar bättre an en standardlager från Kopparbergs
eller en från Carlsberg. Den smakar iallfall inte lika illa. Det är åtminsåne
lite mer maltsötma och beska i den. Det är längesedan sedan jag
drack den så jag minns knappt hur den smakade.

Sven-David
Lund

Sanningen finns därute. Men jag får Herr S på mig om jag skriver detta här och nu. Men som Carlsbergs bryggmästare förklarar i boken Sveriges Bryggerier så sker förvandlingen till varumärke inte i brygghuset utan vid filtrering. Där blir grundölen ett varumärke - blandning med vatten eller lättöl till rätt alkoholstyrka, tillsättning av karamell för ev färgändringar, humleextrakt för annan humleprofil, viss mängd kolsyra för visst varumärke m m. Mariestad är en lika lysande marknadsföringskampanj som då Kopparberg började med "cider" istället för den hårt kritiserade alkoläsken. Skål för det äkta.

Jag märker att du inte fått svar på de frågor du egentligen ställde.

"Känner någon till historien bakom Mariestad?"

Det här är ett bra tag sedan, men ungefär så här har jag för mig att det gick till: Fram till 2005 var det förbjudet att göra reklam för annat än lättöl. Ett sätt att ta sig runt det här, och som utnyttjade ett kryphål där man hos Systembolaget kunde byta ut ett varumärke mot ett motsvarande annat utan att behöva dra igenom hela inköpsprocessen.

Så vissa bryggerier satt i system att ständigt byta ut vissa varumärken mot andra för att på det sättet få uppmärksamhet kring produkterna - vi svenskar gillar ju nyheter. Spendrups var ett av dessa bryggerier. Och et av dessa till början tillfälliga varumärken var Mariestad, ett bryggeri som företaget köpt upp och lagt ner under sextiotalet.

Nu råkade Mariestad med sin tillbakablickande design attrahera fler än vad man tänkt sig, jag har läst en intervju med Jens Spendrup där han uttryckte förvåning över detta, så man satsade mer på varumärket och lät det bli sin prestigelager.Samtidigt satsade man mindre på Original-serien.

Som en del av satsningarna (reklam var fortfarande förbjudet) satsade man stora summor på marknadsföring och kampanjer på krogarna, och på den vägen är det.

När det gäller "det är bra"-argumentet tror jag faktiskt att det är det de menar. Den är bättre än lågbudetölen som Harboe Pilsner, Christian Firtal, Back Money eller vad det nu är. Det handlar, tror jag, om en kundgrupp som tycker att "en öl ska smaka som en öl" och är nöjda med det. Olika människor prioriterar olika, har olika kunskap och utveckling av smak och lukt.

Och även om vi är ölfrämjare så tror jag inte vi kan nå ut och frälsa alla.

Sidor