Räddning eller renommésnylteri?

Bryggs av Åbro, bryggs av Spendrups, bryggs av Carlsberg... Det är inte sällan vi ser det på vad vi tror vara gamla anrika bryggeriers öl. Arboga är inte Arbogabryggeriers tillexempel. När man ljuger och säger att Melleruds bryggeri har återuppstått och ger ut en Vårpilsner och det i själva verket är bryggjätten Spendrups som ligger bakom så blir åtminstone jag lite förbannad. Vad tycker ni andra, räddas gamla anrika bryggerier som annars skulle gått i putten eller snyltar de stora på dessa klassiska bryggeriers välförtjänt goda renommé?

Jag är lika upprörd som du över detta. Det finns tyvärr hur många exempel som helst. Eriksberg, Mariestad utöver de du nämnde. Det värsta av allt är att det verkar löna sig. Arboga lär vara en succé i Arborga. Det lär finnas många som tror att Norrlands Guld bryggs i Norrland. EU borde sätta stopp för sådana här dumheter. Det borde vara ett minimikrav att, om man använder sig av ett platsnamn, ska ölen (eller varorna över huvud taget) komma därifrån.

Lars Bergvall
Stockholm

Det är bara att innstämma med föregånde inlägg till 100% Spendrups köpte en gång i tiden upp en del småbryggerier som Mariestads. Eftersom man har köpt bryggeriet så har man också rätt att anvanda namnet samt deras gamla varumärken. Samma sak är det med Sofiero bryggeri som Köptes av Kopparbergs. I sin marknadsföring av Sofiero så rider man på att det är det lilla bryggeriet från Laholm men ölet bryggs av Kopparbergs bryggeri. Denna typ av maknadsföring borde inte vara tillåten.
Finns det mågra fler Ölfrämjare som har synpunkter på detta så kommentera gärna

Sven-David Svensson
Lund

Jag håller med föregående inläggare och kan inte låta bli att minnas att en oenig Marknadsdomstol 2003 förbjöd Wasabröd att använda benämningen Mora "så att därigenom skapas intryck av att produkten tillverkas i eller annars har sitt ursprung i Mora eller Dalarna, om så inte är fallet". Förbudet gäller från 29 april 2004 och överträder företaget det tvingas man böta 400 000 kronor.

Men detta ärende drevs av en intressent i Dalarna. Om man vill ha framgång i Marknadsdomstolen i ärendet Mariestad m.fl. krävs det nog att någon bryggare i Mariestadstrakten anmäler det. Misstänker jag. Kanske finns någon jurist bland ölfrämjarna som kan undersöka närmare?

Gunnar H