Bamberg o Münchentripp

ÖLTRIPP TILL BAMBERg OCH MÜNCHEN

Så var det då dags för en resa med ölet som ledstjärna. Till Bamberg och München skulle vi styra denna gång. Färdmedlet skulle bli tåg, för att uppleva lite gamla ”Tågluffarminnen”. Men de bleknade rätt fort när vi skulle försöka få lite sömn i liggvagnen, det skakade så att man fick hålla sig i så man inte ramlade ut ”kojen”. Men vi kom i alla fall fram till Bamberg på morgonkvisten i strålande solsken med 27¤ varmt.
Efter att ha checkat in i lägenheterna som Hotel ”Weierich” hade till uthyrning på Ober Kaulberg, den backen gick inte av för hackor men konditionen blev testad 
Där blev det en dusch efter det dags för lunch och öl. Kosan styrdes mot Greifenklau som har en underbar ölträdgård. Varsin Kellerbier till att börja med och hur var den då? Jo, lite murrig, sträv i smaken men med hög drickvänlighet. Att äta, Bratwurst med surkål samt Bratwurst Shaslikart, mycket gott.
Sedan promenad ner till centrum därvi hittade café Der Beck det blev kaffe och ”jättekaka”, gott. Sedan ställdes sikten in på Brauerei Spezial. Där vi inmundigade 2 sorter; Rauch och Lager. Rökölen; Mild rökighet med liten beska, farligt lättdrucken. Lagern lika smakfull utan röksmaken.
Efter en välbehövlig siesta så styrdes stegen mot restaurang Kachelofen för middag. Vi åt mycket god tysk bondmat och till detta St: Georgen Kellerbier mycket trevligt. Efter middagen släntrade vi över till Schlenkerla, Rököl för herrarna och en biersnaps damen tog ett glas vitt Frankenvin. Ölen som vanligt kraftfull röksmak med en liten sötma, underbart!

Dag 2
Vi beslutade att promenera till Bischberg en by 6 km utanför Bamberg. Vi följde floden Regnitz i duggregnet men temperaturen var behaglig. Målet i Bischberg var Brauerei Zur Sonne dit vi anlände efter ca 1 timmes promenad, så nu var törsten stor.
Vi började med Zwickel Bier en grumlig färsköl som var lite tunn med en örtig efterbeska. Sedan lunch och till den drack vi en Lager, den var bättre än den föregående med en bra beska, helt ok!
På återvägen hade vi planerat ett stopp på Kaiserdom som ligger i Gartenstadt en förort till Bamberg. Här kommer en rapport på vad vi drack där; Zwickel som var mildare än Zur Sonnes. Pils; Goda och rena smaker, mycket bra pils. Weisse; Skumbanan med rund och trevlig smak av koriander. Schwarzbier; Mild med smak av kaffe. Alla sorterna tyckte vi var bra, värt ett besök alltså.
På kvällen blev det Wilde Rose Keller en trevlig ölträdgård med självservering. Ölen som serverades där är Wilde Rose Kellerbier, Pils och Weisse samt Keesmans Herren Pils. Kellerbieren var trevligt lättdrucken utan några större åthävor, Pilsen och Weissen helt ok utan att stå ut

Dag 3
Efter frukosten (som var utsökt åts på hotellet, lite semester ska man väl ha) och den dagliga tvagningen så begav vi oss till Mahr Bräu. Väl framme så provade vi Pils; Ren med bra efterbeska, Weisse; Mycket skumbanan men ingen örtighet och Ungespundets; Karamellig efterton med en liten sötma, MYCKET bra. Sedan till Fässla för lunch. Pils och Lager i glasen båda Väldigt Bra. Pilsen låg åt det Tjeckiska hållet, Lagern var murrig med bra efterbeska. På kvällen blev det Wilde Rose igen.

Dag 4
Buttenheim var målet idag. 15 minuters tågresa till Altdorf sedan 1 km promenad till Buttenheim och Löwenbräu. Där avsmakades Keller, Weisse och Pils och hur smakade dom då? Jo så här
Keller; Stor efterbeska med en lätt ton av rosmarin, Weisse; Uppfriskande ton av syrlighet och toner av skumbanan, Pils, En liten sötma men husbeskan finns där också. Tyvärr serverades ölen lite för kall. Sedan skulle vi gå till St: Georgen men de hade ruhetag, vilken miss av guiden!
Tåg tillbaka till Bamberg och lunch på Schlenkerla sedan siesta. På kvällen släntrade vi runt i Altstadt

Dag 5
Bussfärd till Memmelsdorf i regnet men 20¤ varmt. Först till Brauerei Höhn och deras husöl Görchla med en lite sötma med en metallisk efterbeska. Efter en svettdrivande promenad på ca 20 meter in på Gasthof Drei Kronen. Lunch och eget öl givetsvis. Stöffla; En dunkel Kellerrauch med en stringent röksmak med en sötma i eftersmaken, Dinkelweissen; ganska neutral sötbesk torrhet, Pils, Söt, njae? Kellerbieren; Karamell med en lite tunn eftersmak. Sedan blev det varsin snaps (hemgjorda) Mirabell, Körsbäret lite tuff i sin syrlighet och Birnen; Mycket Bra 
Sedan buss tillbaka till busstationen ZOB i Bamberg där vi gick in på Gasthof Tambosi. Där vi inmundigade Edelpils från Schmitt i Schesslits. Mycket god Pils, åt det tjeckiska hållet med fin beska

Dag 6
En dag i Bamberg utan utfärder. Bland annat så gick vi till Keesman och provade deras Herrenpils som smakade rent och fint med en trevlig beska, bra. Så lite fika och shopping samt öl och matstopp förstås

Dag 7
Nu skulle vi till Merkendorf c:a 30 minuters bussfärd busstationen ZOB. Först till Wagner Bräu och varsin ungespundes till att börja med. Den smakade lite söt karamelligt och avslutades med en murrig fin beska, mycket vältempererad som serverades i lerkrus. Sedan Pils; Mjuk med fin beska, Weisse; Skumbanan både i doft och smak med en fin beska i avslutningen, Lager; Maltsötma med en liten beska i avslutningen. Alla öl var riktigt bra tempererade och riktigt bra kvalité, TOPPEN. Det här var den jämnaste bästa kvalitén rakt igenom alla ölen 
Efter detta 50 m promenad till Hummel-Bräu. Först lunch och en Pils med rund liten sötma. Sedan Märzen; lite mörksöt med en liten beska, ungespundets; Söt med liten beska. Tyvärr var ölen kallare än Wagners men ändå icke så kall som hemma. Men vi tog en ny omgång, Rauchbier; Nästan lika kraftfull som Schlenkas mycket bra, Festbier; Ett lättrökt öl på 5,6 % smaken lite söt lättrökt bacon, jättegod och som alla öl verkar vara här i Franken, JÄTTEDRICKVÄNLIGA
Tillbaka i Bamberg till Schlenkerla och där drack vi deras nya sommaröl, KRÄUSEN. En blandning av rökölet och en dos av färsköl som blev en mycket trevlig bekantskap. Mild rökig med en liten syrlig touch. På kvällen till Spezial Keller en mycket trevlig ölträdgård och en fantastisk Kellerbier, lätt och fin med en bra beska. Sedan var det dags förbereda oss på resan till München men mer om det senare.
Sammanfattningsvis en trevlig resa med Merkendorf som höjdpunkt samt miljön i Bamberg. Vår frukostmatsal på hotell Weierich gick inte av för hackor, besök den gärna för på dagen/kvällen blir det en restaurang i härlig gammal bayersk stil

Dag 8
Då bar det av till München dit vi nådde efter ca 1½ timmes tågresa i regnet. Som tur var så hade det slutat när vi anlände till staden. Vi promenerade genast till vårt hotell Atlas city som låg på Paul Heysestr, det ca 10 minuter och rummen var klara så en snabb dusch och sedan ut för att göra staden. Stan hade förändrats på de 35 år som Amstel senast var på besök. En del till det bättre men mycket till det sämre och då menar vi alla moderna byggnader och shoppingcentra som ser lika dana ut i hela Europa, var det inte Hennes så var det ta mig tusan Clas Olsson 
Nå väl vi hittade först till Augistiner Grossgaststätten som till handa höll god mat och Augustinerbier i en gammal och trevlig miljö. Efter en kort promenad så provade vi Paulaner på deras Cafe´på Kauflinger str., det blev bara en törstsläckare i värmen. Smakade så där, måtte det finnas bättre!
Vi beslutade oss för att ta promenad på ca 40 min till Unions Bräu-Haidhausen på Einsteinsstr. Men nu fick guide nummer två på skallen, det var Stängt! Skämmas fick man för det står att det är geschlossen während sommerferien.
Så det blev U-Bahn tillbaka till Marienplats och raska steg mot Weisses Bräuhaus (Schneider) för att få lite dryck samt tilltugg. Tegernseer Hell samt några olika tappningar av Schneider Weisse och en ”kalteplatte” slank ner och smakade mycket bra och servicen och utsikten var toppen, vi satt mitt emot tappstationen.
Efter detta en kort promenad till Pshorr Viktualienmarkt där vi drack äkta pils från träfat med en bra temperatur, härligt gott. Då detta var kvällens avslutning så passade vi på att prova deras hemgjorda ”Wasser”. De var lika goda som ölen och så sover man gött efter ett sådant avslut. Det behövdes då trafiken hördes ganska väl på våra rum

Dag 9
Dags för en tur till Kleines Brauhaus Dicker Man in Berg am Laim och då blev det U-Bahn, vi bodde nämligen nära en av stationerna. Vi kan rekommendera Partner Tageskarte Innenraum för 2-5 personer för 10,20 Euro, kanon billigt.
Väl framme så möttes vi av regn samt ett trevligt gammalt ”Gasthof” med tillhörande Biergarten. Det var en liten som ”bara” tog 400 personer! Här serverades öl från Ayinger vi provade Naturtrübes Kellerbier och Ungefiltes Altbayricher Dunkel. Tyvärr lite för kalla men de var helt OK och miljön gjorde att det kanske smakade ännu bättre. Det var synd att vi inte kunde sitta i trädgården p.g.a. regnet.
Så gick färden vidare till Marienplats där vi promenerade omkring lite innan vi tog en kaffe och kaka. Efter lite mer promenerande så skulle vi ta lite mat och dryck på Spaten Hause på Residentsstr. Här var det fint värre och det var priserna också, här fick man hålla i plånboka! Tyvärr så motsvarade inte priserna kvalitén på maten, fast maten var det inget fel på så att säga. Vi beslutade att söka lite tröst på Weinstube am Rathause där vi provade lokala viner som väl motsvarade våra förväntningar.
Trött på öl?, då kan vi rekommendera detta ställe och maten såg god ut och priserna också. Men nu började vi fundera på varför det ska sitta ”tanter” utanför toaletterna som gärna vill ha en slant när man varit och tankat av? Vi är ju vana att toabesöket ingår i besöket på restaurangen/puben. Nå ja, hem till hotellet för lite vila.
Kvällen avslutades på Augustiner Bräustuben som upptar ett helt kvarter.
Här serveras äkta Bayriska och Frankiska maträtter med Bier från trätunna direkt från bryggeriet, HURRA! Naturligtvis fanns mer ölsorter samt ”wasser” allt i en mycket trevlig atmosfär. Att priserna var stans billigaste (Bambergpriser) gjorde ju inte saken sämre, Topp Rask beslutade vi att hit blir det en tur till men nu var det dags för natti, natti.

Dag 10
Samling för en tur till Forschungs Brauerei vi tog S-Bahn till München-Perlach där vi fick ta en promenad på ca 20 minuter till Unterhachinger Straße 76 där bryggeriet låg och nu var vi nästan ute på landet! Nåväl denna promenad var värd varenda meter.
Väl framme så fick vi sitta inne då regnet droppade från himlen men humöret lättade då vi fick se fyra tappkranar komma ut direkt i väggen från bryggeriet. Färskare öl kan man nog inte få? St. Jakobus Blonder Bock, Pilsissimus Exportbier, Sommer-Hell samt Jubiläums-Festbier fanns att tillgå och detta samt maten smakade utsökt gott. Vi upptäckte också att man kunde köpa öl direkt från bryggeriet i 1½ L bygelflaskor som man fick lägga en pant för innan man fyllde sina flaskor. Trevligt och lite orginellt tyckte vi. Så hit kann vi rekommendera ett besök.
Efter detta tåget tillbaka till staden och från centralstationen promenad till
Löwenbräu Keller där vi avnjöt en öl i deras trädgård men efter den så fortsatte vi ganska snabbt mot Augustiner Keller där vi kunde avnjuta öl från träfat samt mat i trädgården. Maten och ölen var det självservering på och det var bra och smidigt. Detta är en av de största beirgarten i staden den tar 5 000 personer! Ännu ett trevligt ställe att sitta och spana in folk på under det man avnjuter mat och dryck.

Dag 11
Dags för revanch för guiden för nu styrde vi kosan mot Unions Bräu och se där nu var det öppet! Vi provade deras Kellerbier och Weisse men det fick räcka, trevligast var lokalen och personalen. Så vi tog ett lång promenad till Paulaner am Nockherberg som nuhade öppnat efter det att det hade brunnit i bryggeriet. Så lokalerna var nyrenoverade men i en smakfull stil. Här blev det öl samt mat men ack så dyrt det var här då! Så kosan styrdes mot Viktualienmarkt för att få uppleva öl och mat i ”trädgården”. Vi hade tur och fick plats vid ett bord och därifrån fick vi gå till ölskänken samt till de marknadsstånd som sålde delikatesser, fisk osv. Här finns gott om tyska delikatesser, korvar, skinkor, pastejer m.m. Ölen denna dag var Pshorr den varierar från dag till dag mellan de olika Münchenbryggerierna, kul!
Men efter detta så blev vi sugna på en äkta Pshorr från träfatet så raskt styrdes stegen mot Pshorr Viktualienmarkt vilket inte var så lång väg att gå för lite trötta fötter.
Kvällen avslutades på Augustiner Bräu

Dag 12
Då var det dags att checka ut från hotellet och sedan till stationen för att deponera vårt bagage då tåget hem avgick vid sju på kvällen. Efter vi gjort detta så bar det av till Hofbräuhaus hit måste man ju gå för att gamla minnen och de var gamla! Atmosfären var inte som vi mindes den och lite nyrenoverat var det och våra ”damer” som kånkade öl fanns inte heller kvar. De hade gått i pension eller? Ölen var helt ok med en bra efterbeska.
Nu avslutade vi eftermiddagen på Augustiner Keller där vi laddade för semifinalen i fotboll mellan Tyskland och Italien. Det blev mineralvatten, öl och mat i hettan. Runt 3-tiden började den tyska publiken anlända för att få ”bra” platser både för att få bra bild och ölutskänkning! Tyvärr för oss så blev det till att höra resultaten ropas ut i högtalarna på tåget vilket kanske var tur då resultatet inte gick i tyskarnas favör.
När vi väntade på nattåget i Fulda så mötte vi de något molokna supportrarna.
Så avslutade vi resan som vi började den med skakig och rystig natt på tåget till Köpenhamn där vi kunde gå på X 2000 som rullade mjukt och behagligt mot hemma hamnen

Hälsar Amstels och Svempa

Ett stort tack för en väldigt trevlig reserapport. Fick ni med er några öl hem? I så fll vilka öl? Det är inte många av Systembolagets tyska öl som faller mig på läppen De flesta tyska öl kommer från storbryggerier. I går drack jag en Hofbrau samt en DAB. Vissrligen felfria men väldigt slätstrukna och tråkiga öl.

Vaje sommar så tar jag mig en tripp till Helsingör för att leta dansk mikrobryggd öl.På min första tripp i sommar så hittade jag bara en nyhet Orla Pilsner från bryggeriet De 5 Gaarde. http://www.de5gaarde.dk Tyvärr var denna pilsner inte helt färsk utan smakade lite gammalt. Om jag hinner med så blir det en tripp till under semestern.
Det blir en liten tapport när jag har gjort min andra resa.

Sommarölshälsningar
Sven-David
Lund

Här kommer ett litet svar till Sven-David och ni andra nyfikna!

Vi hade inte med oss något förutom det vi hade "gluckande" i våra
stinna möltunnor :beer4:
I garderoben finns fortfarande några flaskor S-T Georgens Kellerbier Smile

När det gäller danskar så TOPPAR Bögedahl följt av Svaneke.
Men smaken är som baken, delad men öl ska provas och njutas

Amstel

Hup Holland

Hej Amstel och alla

Om vädret tilllåter så blir det en tripp till Helsingör i morgon. Svanekes öl tillhör mina favoriter. Hoppas jag hittar lite annat också. S:T Georgien Kellerbier var en av mina favoriter i Systembolagets vårutsläpp. Den är redan uppdrucken.